Et nyhedsbrev er et godt værktøj til at dele relevant og værdifuld information med virksomhedens netværk af kunder, mulige kunder og abonnenter. Virksomheden får via nyhedsbrevet direkte adgang til sin målgruppes indbakke, hvor de har mulighed for at dele spændende indhold, promovere salg, skabe dialog eller trafik til eget websted, det er derfor også vigtigt det er en stor del af virksomhedesn markedsføringsstrategi.
Jeg har siddet udviklingen, opsætningen og målingerne af ugentlige nyhedsbreve. Der blev lavet indhold så som tekster, billeder, animationer/video og layout (html/css).
Mit nyhedsbrev til højre, er et godt eksempel på hvordan et nyhedsbrev kan ende med at se ud.
Store som små virksomheder kan få ekstremt værdifulde fordele ved, som minimum, at lave et månedligt nyhedsbrev.
Et godt nyhedsbrev er opbygget ud af tre nøglebegreber: Design, Indhold og Værdi.
Start ud med et design, som matcher virksomhedens designlinie og DNA. Uden en designstrategi er det ligegyldigt hvor fantastisk og overbevisende indholdet er. Ingen skal være i tvivl om hvem der er afsender af nyhedsbrevet og hvad budskabet er.
Nyhedsbrevet skal være let at læse og have klare CTA (opfordringer til handling), der skal give læserne lyst til at klikke, købe eller læse mere.
Nøglebegreberne omfatter:
Logo: Virksomhedens logo skal være tydeligt og synligt, og med det samme vise læserne hvem der er afsender af Nyhedsbrevet.
Overskrifter: (max. 40 anslag) Spændende, målrettede og tydelige overskrifter der afspejler emnet og giver læserne lyst til at læse videre.
Billeder: Motivet skal afspejle og underbygge teksten og må rigtig gerne være personligt (ikke for mange Stock Photos).
Video: Dynamisk indhold som video og animation er specielt godt og skaber resultater - læserne involveres igennem video, og deler dem hvis de giver god mening for dem. Det kan ex. være spotlight på et produkt, en sjov sketch som fremhæver virksomheden, en dybere beskrivelse af virksomhedens tilbud eller DNA, et oplæg til debat, eller en ’behind the scenes’ af virksomheden.
Indholdslayout: En tydelig struktur og opdeling af nyhedsbrevet sikrer, at læserne lettere kan navigere rundt og stadig have et overblik - derved sparer de energi og vil bedre kunne huske indholdet/budskabet.
Personligt: Inkludere personaliseringselementer ex. adressere nyhedsbrevet til hver abonnent ved navn.
Relevans: Det er rigtig vigtigt at indholdet i nyhedsbrevet er yderst relevant for læserne. Det giver derved læserne værdi og de ser at det hjælper dem, hvad enten det er ved at holde dem informeret om de seneste nyheder eller give dem tips og indsigt om et specifikt emne.